Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
02.06.2012 01:27 - “вечни времена, българския народ” – последните думи на една българка....
Автор: vahisht Категория: Лични дневници   
Прочетен: 1295 Коментари: 24 Гласове:
39

Последна промяна: 02.06.2012 04:47

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg

Историята на едно писмо към род, Родина и любима. Едно съвсем кратко писмо, но казващо всичо в няколкото си реда на откровение. Откровение споило родолюбието, любовта и болката,  в сплав неподвластна на времето!
...........................................
На 27 февруари 1919 г. Венета Ботева получава мозъчен удар. Вече парализирана, стиснала душа в последно усилие, тя дочаква сина си Димитър, за да му каже – повече с очи, отколкото с уста – къде е скрила прощалното Ботево писмо от “Радецки”. Последните й думи били “вечни времена, българския народ” – завет за кого да се пази реликвата. На 17/30 май 1933 година – деня, в който е написано – писмото е предадено от родолюбивия Ботев наследник д-р Димитър Рашев на Народната библиотека “Св. св. Кирил и Методий”. Изпълнен е майчиният завет – за вечни времена, на българския народ.
............................................................
Спомени:

По това време, на 12 април 1876 г., се ражда дъщеря му. Но малко му оставало да й се радва, защото наближавал уреченият ден, когато завинаги ще се раздели със семейството си. Жена му не подозирала нищо. Само, както тя разказваше, „В последно време Христо не догъваше коляно, обикаляше града, събираше хората, хортуваше им възбудено. Беше като пиян и не се сещаше да тури залък в уста. Бузите му хлътнаха, а от умората се изрязаха сенки под очите му. Чудех се какво става с него.”

Зах. Стоянов пише, че два дена преди да тръгне от Букурещ, Ботев отишъл в съдилището „Илфов” и заявил, че му се е родило дете. Вечерта членовете на комитета обещали на Ботев, че в негово отсъствие ще плащат на жена му по 100 франка месечно, а в случай че загине, ще й отпуснат пенсия. На другия ден доктор Георги Странски от Калофер кръстил дъщеря му на името на майка му. Дошъл часът на раздялата. На 13 май след трогателното прощаване с майка си, която според Зах. Стоянов знаела къде отива, но го заклела да не взема със себе си Кирил, Ботев трябвало да се приготви за още по-тежка раздяла със семейството си. Той нищо не бил казал на жена си. Излязъл рано сутринта и се върнал привечер. Казал й, че ще пътува за Бръила и Галац, а може да отскочи и до Гюргево, и че ще се бави няколко дена. Не било за пръв път да тръгва за някъде и сега тя повярвала, че ще ги остави за малко. Преди да тръгне обаче, той на два пъти се връщал да целува Иванка. „Нещо парнало по сърцето” Венета, защото винаги, когато заминавал за някъде, Ботев се сбогувал много топло с нея, а този път се простил някак набързо и като че избягвал да я гледа в очите. Но тя отдала това на унесеността му през този ден. Последните думи, които й казал, били: „Гледай Иванка” и вратата се хлопнала след него.

 
  ============================

 

„Мила ми Венето, Димитре и Иванке!
Простете ми, че аз не ви казах къде отивам. Любовта, която имам към вас, ме накара да направя това. Аз знаях, че вие ще да плачите, а вашите сълзи са много скъпи за мене!

Венето, ти си моя жена и трябва да ма слушаш и вярваш във всичко. Аз се моля на приятелите си да та не оставят и тие трябва да та поддържат. Бог ще да ма запази, а като оживея, то ние ще бъдем най-честити на тоя свят. Ако умра, то знай, че после отечеството си съм обичал най-много тебе, затова гледай Иванка и помни любящият те

Христо

17 майя 1876.
„Радецки”

Колко пъти ще й бъде четено това писмо! Колко пъти, когато бях ученичка, ме е карала да й го чета. Тя го знаеше наизуст, знаех го и аз и понякога едва ли не съм проявявала отегчение, че трябва много и много пъти да го повтарям. А тя ще седне привечер в един кът на стаята, ще ме повика, ще извади писмото, което винаги носеше със себе си, ще ми го подаде и ще ме подкани: „Чети, прочети ми го още веднъж”. Аз чета бавно, а тя следи всяка дума и като че я попива. Понякога ще ме спре за малко, ще се замисли, а погледът й плува нейде в далечината. И пак ще продължа до края. Когато отекнат последните му думи „и помни любящият те Христа”, тя ще въздъхне и изпълнена с умиление, мълчалива, ще остане неподвижна, вдадена в мислите си.

Милата ми баба! Сега добре разбирам какво е било за нея това писмо. Че „любящият” я Христо, който в най-напрегнати минути е мислил за нея, за семейството си, с писмото си е влял нови сили, за да я крепят в по-нататъшния й път.

А тя знае, че и във второто писмо, писано от „Радецки” на Иван Грудов, Иван Кавалджиев и Георги Странски, той, като изразява възторга си пред знаменитото събитие, завършва, като им напомня за семейството си:

„Аз съм весел и радостта ми няма граници, като си наумя, че „Моята молитва” се сбъдва.

Но колко по-весел и по-спокоен щях да бъда, ако зна-ех, че вие няма да оставите жена ми и детето ми да теглят черно тегло! Знайте, че който не обича родителите си, жена си и децата си, той не обича и своето отечество.

Странски! Иди у дома, поздрави жена ми, детето ми и помни, че ако бъда жив, то аз ще бъда най-признателният твой приятел!

Из спомените на внучката на Венета Ботева -
Венета Рашева-Божинова и някои съвременници от онова време.
Допълнителна инф.:
http://www.dnesbg.com/obshtestvo/2-yuni-v-den-na-botev-i-na-zaginalite-za-svobodata-na-balgariya.html

http://www.kroraina.com/knigi/vrb/vbr_2_2.html










Гласувай:
39



1. erato7 - Поклон пред паметта на Ботев и на ...
02.06.2012 07:03
Поклон пред паметта на Ботев и на загиналите за свободата на България!
цитирай
2. mt46 - Поздрави за стойностния постинг!
02.06.2012 07:59
Трогателни спомени!... Поклон пред Ботев!...
цитирай
3. ckarlet - Прекрасен постинг за Ботев! П...
02.06.2012 08:32
Прекрасен постинг за Ботев!
Поклон пред светлата му памет!
цитирай
4. vahisht - erato7
02.06.2012 08:43
erato7 написа:
Поклон пред паметта на Ботев и на загиналите за свободата на България!

Поклон пред всички отдали живота си за нашата Родина!
цитирай
5. vahisht - mt46
02.06.2012 08:46
mt46 написа:
Трогателни спомени!... Поклон пред Ботев!...

Благодаря за отзива, Марине!
Поклон пред всички носили в сърцата си България по ботевски!
цитирай
6. vahisht - ckarlet
02.06.2012 09:29
ckarlet написа:
Прекрасен постинг за Ботев!
Поклон пред светлата му памет!

Благодаря за оценката.
Поклон пред великите синове на България!

цитирай
7. georgibogdanow - ...
02.06.2012 09:30
Много силен текст си ни предложил в деня, в който почитаме Ботев. Бъди здрав, vahisht!
цитирай
8. tota - “вечни времена, българския народ”
02.06.2012 10:03
Това може да пожелае една истинска българка.
Поклон пред паметта на великия син на България и на всички нейни синове, отдали живота си за свободата на Отечеството!!

Поздрави!
цитирай
9. vahisht - georgibogdanow
02.06.2012 10:03
georgibogdanow написа:
Много силен текст си ни предложил в деня, в който почитаме Ботев. Бъди здрав, vahisht!

Благодаря, за оценката!
Длъжници сме на всички, дали живота си за нашата свобода, най-вече за това, че не се "грижим" за нея както трябва!
Вечна слава, на всички онези българи, които ме карат да бъда горд, че съм техен потомък!
цитирай
10. vahisht - tota
02.06.2012 10:10
tota написа:
Това може да пожелае една истинска българка.
Поклон пред паметта на великия син на България и на всички нейни синове, отдали живота си за свободата на Отечеството!!

Поздрави!

Благодаря, Ви за този хубав коментар!
Вечна слава на българските синове и дъщери, пожертвали себе си в името на Родината!
цитирай
11. malchaniaotnadejda7 - Благодаря за почитта към Ботев и семейството му...
02.06.2012 10:18
Поклон ...

„В последно време Христо не догъваше коляно, обикаляше града, събираше хората, хортуваше им възбудено. Беше като пиян и не се сещаше да тури залък в уста. Бузите му хлътнаха, а от умората се изрязаха сенки под очите му. Чудех се какво става с него.”
цитирай
12. noir - ~ N ~
02.06.2012 12:26
Велик човек е Ботев! Велик!
цитирай
13. inel379 - Поклон пред Ботев и загиналите за свободата на България!
02.06.2012 12:44
Хубав подтинг!
Различен!
С такива българи доброто няма да ни изостави!
Няма как в нас желанието да го постигаме,
като работим за него, да ни напусне!
Хубав слънчев ден за теб!
цитирай
14. анонимен - хан Аспарух
02.06.2012 16:56
Велика България, Завинаги.....
цитирай
15. анонимен - T.N.T.
02.06.2012 17:04
WE4NA SLAVA NA APOSTOLA NA BALGARSKATA SVOBODA

WASIL IVANOV KUN4EV--LEVSKI,OTDAL BEZKORISTNO

SVETLIQ SI JIVOT ZA SVOBODATA I NEZAVISIMOSTA NA

BALGARIQ.

4IQ LI E CARKVATA W BALGARIQ I KOGA 5TE PRIZNAE

JIVOTA I DELOTO NA APOSTOLA NA BALGARSKATA

SVOBODA I NEZAVISIMOST WASIL IVANOV KUN4EV--LEVSKI !?...

MOLQ PRO6KA,NO AKO IMA DEN ZA PO4IT KAM OTDALITE

JIVOTA SI ZA I S T I N S K A T A SVOBODA I ISTINSKATA

N E Z A V I S I M O S T NA RODINATA NI BI MOGLO DA SE

NARI4A...NA APOSTOLA NA BALGARSKATA SVOBODA I

NEZAVISIMOST WASIL IVANOV KUN4EV--LEVSKI.

MOLA DA SE ZNAE,4E NE NI6TOJNIQ AZ,A HORATA W

BALGARIQ SA GO KAZALI:

APOSTOLA NA BALGARSKATA SVOBODA I NEZAVISIMOST

WASIL IVANOV KUN4EV--LEVSKI.

PRZNATELNOST I POKLON KAM ISTINSKITE RODOLIUBCI,

OTDALI BEZKORISTNO JIVOTA I DELOTO SI ZA

ISTINSKATA SVOBODA I NEZAVISIMOST NA RODINATA NI.

WE4NA PAMET NA GEROITE ...

RODINATA NI.

цитирай
16. анонимен - Революционер
02.06.2012 17:07
Ботев е герой и преди всичко човек, заради такива Българи сега не сме роби и имаме държава и собствена писменост, а много империи и сега разчитат на чужда писменост и култура, и след време изчезват но Българите не......само завистта ни пречи да бъде ме велики. Поклон пред Христо Ботев и всички загинали през вековете за правото на съществуване на Българите.....
цитирай
17. vahisht - Благодаря Ви...
02.06.2012 19:25
malchaniaotnadejda7
noir
inel379
14. анонимен - хан Аспарух
15. анонимен - T.N.T.
16. анонимен - Революционер
Благодаря Ви, мили съотечественици, за отзивите, съпричастността и почитта на един от великите синове на България!
Вечна слава на героите!
цитирай
18. vahisht - 18. анонимен
02.06.2012 21:31
За краен, като коментар не бих казал, но като неуместен и ненавременен - да, не е изтрит а преместен на по-удачно място в блога ми.
Все пак е 2 юни и като патриот какъвто твърдите, че сте, сам предполагам разбирате, колко неуместно беше коментарът Ви, да стои под този постинг.
цитирай
19. videniaislovo - Благодаря ти за този постинг, Васил!
04.06.2012 01:28
Толкова е силен и различен от всичко останало, което се изписва за този ден. Препрочитам го и си мисля, че докато има хора като теб, България ще я има! Поклон пред всички отдали живота си за нейната свобода и пред тези, които я носят в сърцата си, независимо къде се намират.
цитирай
20. анонимен - Браво Васе!
04.06.2012 20:35
Яко написано, кара ме да съм радостен че съм БЪЛГАРИН!
цитирай
21. vahisht - videniaislovo
06.06.2012 09:17
videniaislovo написа:
Толкова е силен и различен от всичко останало, което се изписва за този ден. Препрочитам го и си мисля, че докато има хора като теб, България ще я има! Поклон пред всички отдали живота си за нейната свобода и пред тези, които я носят в сърцата си, независимо къде се намират.

И като теб, и като всички, които милеят за нея без значение къде се намират, за любовта към Родината, разстоянията нямат значение!
Поздрави!
цитирай
22. vahisht - Монка, Монка,
06.06.2012 09:19
анонимен написа:
Яко написано, кара ме да съм радостен че съм БЪЛГАРИН!

аз знам, че СИ !
Поздрави!
цитирай
23. zvezdichka - Поздравления за постинга Васко!
28.06.2012 16:18
Докосва! А и паметта трябва за е жива!
Поклон през знайни и незнайни, загинали за свободата на нашата страна!
цитирай
24. vahisht - zvezdichka
28.06.2012 16:33
zvezdichka написа:
Докосва! А и паметта трябва за е жива!
Поклон през знайни и незнайни, загинали за свободата на нашата страна!

Благодаря за отзива!
А тези всички знайни и незнайни герои ще са живи, докато е жива паметта за тях!
Поздрави!
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: vahisht
Категория: Лични дневници
Прочетен: 377588
Постинги: 97
Коментари: 1448
Гласове: 7978
Архив
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930
Блогрол